søndag den 14. december 2014

Uge 20 - præludie nummer 1

This post in English

Så blev det tid til at gå i gang med præludierne. Lige præcis det første har jeg spillet - ja stort set siden jeg begyndte at tænke på mig selv som guitarist for et sted mellem 15 og 20 år siden. At netop denne uges stykke var et velkendt ét, var ikke planlangt fra projektets start, men ganske heldigt, da denne weekend er gået med et spillejob med Heatwave fredag nat - og så en flytning lørdag. Jeg sidder i dette søndags-øjeblik i min sofa, i stuen på i et hus, hvor det juridiske ejerskab er mit og min elskede kones. Det er en ganske ny fornemmelse. Faktisk så ny, at det kun er anden gang jeg har prøvet det. Og første gang var i går.

Op til en flytning er der som bekendt en hel del der skal ordnes, derfor har jeg ikke tænkt længe over præludiet med de analytiske briller. Som tidligere nævnt tror jeg heller ikke der som sådan er så meget at komme efter, andet end glæden ved en god melodi, mere eller mindre billige guitar-tricks. Det jeg dog har nået at tænke er: Det virker! Det er en fornøjelse at spille, og al erfaring siger mig, at publikum generelt også nyder det. Det er muligt, at det ikke er den slags musik, der går allerdybest i sjælen på folk, men fem minutters lettere underholdning kan være lige det, man har brug for efter en lang dags arbejdsmøje.

Uden yderligere omsvøb: Præludie nummer 1.

prelude no 1 from Thomas Lyng Poulsen on Vimeo.


Direkte link til video

2 kommentarer:

  1. Undertiden bliver jeg spurgt om hvad slags musik jeg bedst kan lide (!). Nå, men som regel svarer jeg musik, der er vel udført. Som i det her tilfælde! Så er selv et VL-præl. at holde ut! Kan specielt godt lide at du spiller den langsomme del så langsomt - du får virkelig cellokvaliteten frem.

    SvarSlet
  2. Tak for de pæne ord! Faktisk har jeg ikke tænkt så meget over tempi, blot følt, hvad der for mig var rigtigt. Det er fordelen ved musik, der har levet med én i mange år; den dikterer selv sit foredrag, hvor musik man har spillet i kortere tid, og som kroppen ikke selv har taget stilling til endnu, kan have tendens til at blive mere (for)tænkt mht. f.eks. tempo.

    SvarSlet