fredag den 24. oktober 2014

Uge 13 - etude no. 6

This post in English

Etude nummer 6 er nu ikke den mest skræmmende af de 12. Ikke dermed sagt, at den sidder lige i skabet efter en uge, men formmæssigt og i forhold til memorering, er den ganske overkommelig, set i forhold til de øvrige Villa-Lobos solo-stykker. Den ugentlige videoindspilningsproces er temmelig lærerig for mig, i forhold til de psykologiske mekanismer, der gør sig gældende når jeg skal performe. F.eks. er jeg blevet meget opmærksom på, at jeg har en kraftig tendens til at overspille, når kameraet er tændt, og derved miste store dele af det jeg elsker ved guitaren - nemlig den klanglige farverigdom, og evnen til at suge tilhørerens opmærksomhed helt tæt ind til sig. Jeg har forsøgt at modarbejde denne tendens i ugens video, og vil forsøge at have dette som et fokuspunkt de kommende uger, ud fra en klar overbevisning om, at det vil være til stor gavn for det musikalske resultat.

I øvrigt er jeg nu halvvejs gennem etuderne, og begynder så småt at glæde mig som et lille barn før jul til, at kende hele sættet "indefra". En gennemspilning af alle 12 vil være en fornøjelig, effektiv og musikalsk givende guitaropvarmning! Måske endda mere effektiv end en god løbetur!

I øvrigt glemte jeg i sidste uge at nævne, at jeg først på ugen spillede småbørnskoncert på et nærliggende bibliotek. Ca. 20 børn fra 1½ til 2 år med voksne, der lod sig opsluge af 25 minutters rent instrumental guitarmusik helt uden sociale filtre og høflig koncertkultur, er en rørende og livsbekræftende oplevelse. At få lov at være ham, der sidder i midten af denne oplevelse, er en stor, stor ære. Når jeg spiller disse koncerter, opnår jeg en meget konkret, og i en travl hverdag ofte glemt, indsigt i, hvorfor det er, jeg gør det, jeg gør. At den 3-årige der for 2 år siden inspirerede mig til at udvikle en småbørnskoncert og hans mor, for første gang havde mulighed for at være med som publikum til denne koncert gjorde kun det hele meget bedre.

I morgen skal der leveres solistisk dinermusik "på klassisk", efterfulgt af 3 sæt dansemusik sammen med altid velspillende Heatwave. Et varieret og oplevelsesrigt musikerliv gør mig glad i bolden.

Her er ugens video.

Etude no 6 from Thomas Lyng Poulsen on Vimeo.



Direkte link til video

Ingen kommentarer:

Send en kommentar