fredag den 21. november 2014

Uge 17 - Ugen, hvor videoen udebliver

This post in English

Dette blev så ugen, hvor jeg ikke KUNNE nå min deadline med hensyn til videoindpilning. Kombinationen af en usædvanligt travl uge, og den hidtil absolut sværeste (for mine fingre) etude er nådesløs! Etude nummer 10 er ellers et nok så interessant bekendtskab, og ét af de steder, hvor det for alvor giver mening, at konsultere 1928-manuskriptet. Den trykte Max Eschig-udgave er mildest talt en spøjs affære - efter indledningen optræder et opadgående skalaløb, afsluttende med et opadgående glissando, der ingen vegne fører hen. Tværtimod skal man på én eller anden måde få den opadgående bevægelse til at lande i den dybe ende af gribebrættet... Der findes eksempler på mere eller mindre heldige løsninger på denne notationsmæssige eller kompositoriske spidsfindighed rundt omkring på diverse optagelser, men den helt store prås går op for én, når man konsulterer manuskriptet.

Glissandoet er nemlig en ganske naturlig overgang til den lyriske passage, der er udeladt i 1953-udgivelsen! Havde man så i det mindste digtet en lidt elegant overgang, der retfærdiggjorde bortredigeringen, så er det muligt jeg kunne fristes til at se de 2 versioner som ligeværdige konkurrenter om pladsen som den "rigtige" version, men som sagerne står, er der ingen tvivl i min sjæl om, at manuskriptversionen giver langt mere mening. Jeg er på nippet til at tro, at der må ligge en bortkommet tryk-plade bag en reol hos Max Eschig et sted, og at den "manglende" passage fylder netop én side, der uden problemer vil kunne indføjes i 1953-udgivelsen

Jeg lover at øve mig flittigt i den kommende uge, sådan at I kan få jeres etude, og jeg vil lægge mig i selen for, at I ikke skal mangle Villa-Lobos igen, før 10, 11 og 12 er lagt frem til skue i den digitale gabestok kaldet internettet, skarpt forfulgt af præludierne! Inden jeg er igennem de sidste stykker vil I blive vidne til, at standard-indspilnings-stedet ændrer sig, da jeg er ved at flytte i eget hus, med et skønt rum afsat til øvning og andre former for musikalsk arbejdsomhed!

Nu, hvor jeg ikke har en video til jer, er det mig dog en glæde, at der efterhånden ligger 1½ times Villa-Lobos fra min hånd, I kan hygge jer med, indtil næste uges indlæg, hvor jeg vender stærkt tilbage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar