fredag den 28. november 2014

Uge 18 - ugen med hele 2 videoer, 2 etuder og 2 guitarer

This post in English

En uge mere til at øve på etude no 10, det var hvad omstændighederne og sidste uges kalender skænkede mig. Den har været god at have. Jeg er ret vild med de kontrast, som tilføjelsen af det lyriske afsnit, man finder i 1928-manuskriptet, tilføjer etuden, så som jeg truede med i sidste uge, så er det nu en del af etuden, som jeg mener den fungerer bedst, med de forhåndeværende kilder. Og så er en uges øvning sjældent givet dårligt ud, når der er særligt teknisk vanskelige passager undervejs, som der sandt for dyden er i 10'eren! Jeg vil ikke gå så langt som til at sige, at jeg rammer den lige på kornet, men videoen giver trods alt et rimeligt billede af, hvilket musikalsk udtryk etuden rummer. Min nye Hans Henrik Hansen-guitars meget kontante klang, kombineret med dens helt unikke evne til at synge krystalklart i det lyse register ligger perfekt for denne etude, med dens tilnærmelsesvist barbariske introduktion og afslutning, og det syngende og lyriske afsnit, som jeg vist efterhånden har fået gjort klart, at jeg er stor tilhænger af.

etude no 10 from Thomas Lyng Poulsen on Vimeo.

Direkte link til video


Fra tid til anden er det ikke så dumt, når fortiden indhenter én. Slet ikke når det betyder, at man når til en etude, man har spillet før! Etude no 11 har været på mit repertoire flere gange i årenes løb, og jeg mærkede hurtigt, da jeg lige tog et forud-kig på den, at den lå klar lige under overfladen. Som en medstuderende engang sagde, i min konservatorietid: "Mine fingre husker!". Så den får i med. Musikken taler for sig selv, og min trofaste gamle Rozas var for mig det helt rigtige valg. Den varme og fyldige klang i basregistret klæder det indledelse tema helt umanerligt godt - synes jeg. I 1928-manuskriptet forekommer også materiale, der ikke nåede med i den endelige udgivelse, men her mener jeg at kunne fornemme, at der i højere grad er tale om bevidst redigering, end den tvivlsomme ditto, jeg mener at finde i etude 10. Jeg synes etuden står klarere i Max Eschig-udgavens form, så det er den I får her. God weekend.

etude no 11 from Thomas Lyng Poulsen on Vimeo.

Direkte link til video

Forresten: Videoen er optaget i mit nye, PT tomme musikværelse i det hus jeg i disse dage render rundt og maler, når jeg ikke lige har andet at tage mig til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar