fredag den 8. august 2014

Uge 2, Mazurka (Choro) fra Suite Populaire Bresilienne.

This post in English

Så gik der en uge mere i selskab med den store Brasilianer. Wikipedia og diverse universitetshjemmesider er skiftet ud med rigtige fysiske bøger med breve og biografier af, og om Heitor Villa-Lobos. Det er svært ikke at være begejstret for det danske bibliotekssystem. 2 dage efter, at jeg gik på jagt på bibliotek.dk, hentede jeg en gedigen stak bøger, som jeg glæder mig til at tygge mig igennem.

Den første sats fra "Suite Populaire Bresilienne" hedder "Mazurka (Choro)". Jeg læste for nogle dage siden en sætning om netop denne suite - at Villa-Lobos selv ikke var begejstret for ordet "populaire" i suitens samlebetegnelse, og ej heller for, at alle satserne skulle påklistres "(choro)". Musikforlæggere havde dog i starten af forrige århundrede ret stor magt i en komponists liv, så det kom han ikke langt med. Min læsning i de på biblioteket afhentede bøger kan forhåbentlig yderligere afdække Villa-Lobos vægren sig derved, og give et indblik i, hvorfor suiten alligevel endte med at blive udgivet under disse navne.

Mazurkaen er formmæssigt identisk med sidste uges Choro no. 1. Dermed melder et spørgsmål sig igen: Hvad man skal stille op med de mange gentagelser af det indledende tema, for at undgå at musikken bliver ensformig at lytte på? Skal man overhovedet stille noget op - lytteren har jo ikke hørt temaet så mange gange som mig, der har øvet det igen og igen (og stadig ikke er træt af det), og vil måske synes, at mine indfald og ideer til at gøre hver inkarnation af temaet mere interessant, blot skygger for nydelsen ved temaet i sin rene form...

Glæden ved ordrette gentagelser af historier kender vi alle - som børn fik vi fortalt samme historie igen og igen; prøvede måske endda, at overtale voksne til, at "genopføre" en i mindste detalje identisk version af en leg, der var så sjov i går, at man fik lyst til at genopleve den... Som voksen romanlæser og musiklytter vender jeg selv tilbage til de samme bøger, og de samme indspilninger igen og igen uden at de mister værdi.

Ikke desto mindre er det udfordrende og underholdende, at lege med temaet, og give det en lidt ny forklædning undervejs i satsen. Så i modsætning til sidste uge (hvor det også lidt var af nød, jeg havde endnu ikke det tekniske og musikalske overskud til det), kommer temaet her, i lidt forskellige forklædninger. Endnu en gang er videoen et udtryk for et work-in-progress, som det hedder på nudansk. Faktisk spiller jeg deciderede fejl - men jeg synes at videoen ikke desto mindre giver et meget godt indtryk af, hvad der er på færde, rent musikalsk.

På gentagne opfordringer, har jeg flyttet mig til et andet sted i huset, for at optage denne uges video. At optage video i direkte modlys i sidste uge var vist det, der sædvanligvis kaldes en begynderfejl...

Mazurka (Choro) from Suite Populaire Bresilienne *Work in progress* from Thomas Lyng Poulsen on Vimeo.


Direkte link til video (hvis den ikke vises korrekt ovenfor)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar